In analiza pe care o prezentam azi facem referire la un SRL A infiintat in martie 2015 si care deruleaza activitati de intermediere in comertul cu produse alimentare. Conform contractului, firma gaseste clienti pentru o alta societate comerciala B, primind pentru aceasta activitate un comision din valoarea vanzarilor. De asemenea, societatea face cercetare de piata pentru aceeasi societate B pentru care incaseaza o suma fixa. Cifra de afaceri a societatii A este sub 65.000 euro.
In aceste conditii, societatea A va plati in anul 2015 impozit pe venitul microintreprinderilor 3%?
In cazul de mai sus, o societate platitoare de impozitvenit microintreprindere, care desfasoara activitate de intermediere produse alimentare, obtine si venituri din cercetare de piata.
Prin definitie, conform art.112^1 lit.a^1) Cod fiscal, o microintreprindere este persoana juridica romana care realizeaza venituri, altele decat cele de consultanta si management, in proportie de 80% din veniturile totale.
In cazul in care societatea prezinta o pondere a veniturilor realizate din consultanta si management de peste 20% inclusiv din total venituri inregistrate, aceasta va plati impozit pe profit, conform art.112^6 Cod fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit ponderea de 20% inclusiv a veniturilor din consultanta si management. Contribuabilul are obligatia sa comunice, in termen de 30 de zile de la data de la care nu mai este indeplinita aceasta conditie, organului fiscal iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor prin depunerea unei declaratii de mentiuni D 010, conform prevederilor pct.11 din normele de aplicare art.211^6 Cod fiscal.
Conform pct. 1 din normele metodologice date in aplicarea art. 112 indice 1 din Codul fiscal, incadrarea in categoria veniturilor din consultanta si management se efectueaza prin analiza contractelor incheiate si a altor documente care justifica natura veniturilor.
De remarcat este daca serviciile de cercetare de piata se incadreaza sau nu in categoria serviciilor de consultanta si management Societatea in cauza nu ne indica codul CAEN inscris ca activitate secundara in actul constitutiv al firmei, in baza caruia desfasoara si aceasta activitate si nici nu precizeaza in mod concret ce reprezinta serviciile de cercetare de piata.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil
Asadar, daca societatea obtine venituri din cercetare de piata avand inscris in actul constitutiv si codul CAEN 7320 ?Activitati de studiere a pietei si de sondare a opiniei publice?, iar serviciile prestate constau in : servicii de investigare a potentialului pietei, acceptarea si familiarizarea cu produsele noi, comportamentul cumparatorilor fata de produse si servicii, inclusiv analiza statistica a rezultatelor in scopul promovarii si dezvoltarii de produse noi; servicii de sondare a opiniei publice despre probleme politice, economice si sociale, inclusiv analiza statistica a rezultatelor, asa cum sunt enumerate in Clasificarea activitatilor din economia nationala, in opinia mea aceste servicii nu reprezinta servicii de consultanta si management, incadrandu-se in categoria prestarilor de servicii.
In acest caz, societatea se va incadra in categoria platitorilor de impozit pe venit microintreprindere pana la depasirea plafonului de 65.000 euro total venituri.
Argumentez aceasta opinie in urma analizei Clasificarii activitatilor din economia nationala, care inscrie in categoria serviciilor de consultanta si management in clasa 702 si care cuprinde in mod distinct doua tipuri de activitati : cod CAEN 7021 ?Activitati de consultanta in domeniul relatiilor publice si comunicarii? si cod CAEN 7022 ?Activitati de consultanta pentru afaceri si management?.
Ca si o caracteristica a serviciilor de consultanta si management, activitatea consta in acordare de consultatii, indrumare si asistenta operationala : planificare strategica si organizationala, procese de retehnologizare, managementul schimbarilor, reducerea costurilor si alte probleme financiare, obiective si strategii de marketing; planificare de politici economice, de personal etc; planificare; proiectare metode si proceduri; alte tipuri specifice de consultanta.
Atentionam ca trebuie acordata o importanta deosebita obiectului contractului incheiat intre societatea care ofera servicii de cercetare de piata si clientul sau, in sensul de a specifica in ce consta serviciile prestate, cu detalierea lor, pentru a reiesi clar si fara echivoc tipul de activitate prestata.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu