Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana pentru a fi autorizata sa desfasoare activitate sunt redate de OUG 44/2008 astfel:
- a implinit varsta de 18 ani, in cazul persoanelor fizice care solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati economice conform art. 4 lit. a) si b) si al reprezentantului intreprinderii familiale, respectiv varsta de 16 ani, in cazul membrilor intreprinderii familiale;
- nu a savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal;
- are sediu profesional declarat;
- declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.
- nu a savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal;
- are sediu profesional declarat;
- declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.
Pentru a se autoriza si inregistra o persoana fizica trebuie sa urmeze urmatorii pasi:
1. Rezervarea denumirii
Pentru verificarea disponibilitatii si rezervarea denumirii firmei, persoana fizica se va deplasa la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carei raza teritoriala isi stabileste sediul unde va completa si depune cererea de verificare disponibilitate si/sau rezervare firma.
Cererea va fi completata cu numele si prenumele din cartea de identitate.
2. Autentificarea specimenului de semnatura
Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate se depune la oficiul registrului comertului odata cu cererea de inregistrare si poate fi dat in fata notarului public, in forma legalizata.
Daca nu este dat in fata notarului public, specimenul de semnatura poate fi dat in fata directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia, care va certifica semnatura.
Daca nu este dat in fata notarului public, specimenul de semnatura poate fi dat in fata directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia, care va certifica semnatura.
3. Stabilirea sediului
Conform Ordonantei de urgenta nr. 44/2008 pentru stabilirea sediului profesional este necesar ca PFA, sa detina un drept de folosinta asupra imobilului la adresa caruia acesta este declarat.
De regula, in practica se incheie un contract de comodat.
De regula, in practica se incheie un contract de comodat.
Atentie! In spatiul a carui folosinta se acorda persoanei fizice autorizate nu poate exista sediul altei societati/persoane fizice autorizate.
4. Depunerea documentelor ORC in raza caruia persoana fizica autorizata isi stabileste sediul profesional
Documentele sunt:
1. Cererea de inregistrare, original;
2. Anexa 1 privind inregistrarea fiscala;
3. Declaratia-tip pe propria raspundere care sa ateste ca nu desfasoara activitate la sediul profesional, sedii secundare sau in afara acestora (model 1) sau care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii (model 2);
4. Cartea de identitate sau pasaportull titularului PFA (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
5. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional:
6. Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate (original);
7. Daca este cazul:
• avizul asociatiei de proprietari/locatari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip - original);
• precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaratie, etc.);
• declaratia privind desfasurarea activitatii de catre sot/sotie ;
• documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune (declaratie pe proprie raspundere);
• documentele care atesta pregatirea profesionala (fotocopii certificate olograf) si/sau
• documentele care atesta experienta profesionala (fotocopii certificate olograf);
8. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale.
2. Anexa 1 privind inregistrarea fiscala;
3. Declaratia-tip pe propria raspundere care sa ateste ca nu desfasoara activitate la sediul profesional, sedii secundare sau in afara acestora (model 1) sau care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii (model 2);
4. Cartea de identitate sau pasaportull titularului PFA (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
5. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional:
6. Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate (original);
7. Daca este cazul:
• avizul asociatiei de proprietari/locatari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip - original);
• precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaratie, etc.);
• declaratia privind desfasurarea activitatii de catre sot/sotie ;
• documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune (declaratie pe proprie raspundere);
• documentele care atesta pregatirea profesionala (fotocopii certificate olograf) si/sau
• documentele care atesta experienta profesionala (fotocopii certificate olograf);
8. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale.
5. Demersuri la organele fiscale
Persoanele fizice autorizate se inregistreaza la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi au domiciliul fiscal.
In acest sens, trebuie sa depuna formularul 070 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere" in termen de 30 de zile de la data eliberarii actului legal de functionare.
in termen de 15 zile de la infiintare persoanele fizice autorizate depun Formularul 220 "Declaratie privind venitul estimat/norma de venit".
in termen de 15 zile de la infiintare persoanele fizice autorizate depun Formularul 220 "Declaratie privind venitul estimat/norma de venit".
Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu